Σάββατο 30 Απριλίου 2011

για το πρόσωπο


Το μέρος όπου η ύλη του κόσμου γίνετα πιο διάφανη στον άνθρωπο είναι το πρόσωπο, και στο πρόσωπο το βλέμμα. Ο εξαγιασμένος άνθρωπος «γίνεται όλος βλέμμα», έλεγε ο άγιος Μακάριος ο Μέγας. 'Οταν τα παρατηρή κανείς παρατεταμένα, τα μάτια «φαίνονται σαν να χάνουν το έγχρωμο προστατευτικό περίβλημά τους και σε περιχύνουν σιωπηλά με μιαν αλήθεια που δεν μπορούν πια να συγκρατήσουν», την αλήθεια του προσώπου (Περίπτερο καρκινοπαθών, 500).


Olivier Clement, Το πνεύμα του Σολζενίτσυν (μτφρ. Ελ. Δαλαμπίρα, έκδ. Εστία, Αθήνα χ.χ., σ. 179).



-----
Υ.Γ. Η απομονωμένη φρασούλα την οποία μάς προσφέρει ο γάλλος στοχαστής από το σημειούμενο ως άνω έργο του μεγάλου ρώσσου νομπελίστα (κάτι περί καρκινοπαθών, λέει) είναι ενδεικτική της αναμφισβήτητης ποιότητος και του 'πνεύματος' (τι το ζητούμενον) εκείνου. Το αυτό ισχύει φυσικά και για τον γάλλο στοχαστή και όποιον άλλο την συνερίζεται. 'Ομως, νομίζω ότι ταιριάζει εδωδά, κι αυτό που καταλέγεται ορθά κοφτά στον ειρμό της ενάτης ωδής (: ενάτη, άρα αναφερόμενο στην εξοχωτέρα των ουρανών!) του κανόνος του όρθρου της Κυριακής του Αντίπασχα, ήτοι του Θωμά. Αντιγράφω εκ του Πεντηκοσταρίου και την ορθρινή ακολουθία:

"Σε την φαεινήν λαμπάδα, και μητέρα του Θεού,
την αρίζηλον δόξαν,
και ανωτέραν πάντων των ποιημάτων
"...
κτλ.

Αν σού κάνει όρεξη συνεξέτασε από άλλη σκοπιά και τον σύγχρονο λεγόμενο μηδενιστή, εδωδά... Ο αυτός.

2 σχόλια:

kaita7 katsikakia είπε...

καλησπερα!

δυνατός ο λόγος του κειμένου αυτού..με διαπέρασε

το θείο τραγί είπε...

Χριστός Ανέστη, αγαπητά μου katsikakia.

Ναι! το κείμενο λαλεί!
Και γώ την 'άκουσα' για τα καλά με δαύτο, γι' αυτό και το δίνω εδωδά, στο άωρον τετράδιό μου, ώστε να 'μείνει', όσο μπορεί να 'μείνει' και να 'γράψει' κάτι εντός μας, μέσα μας και να μάς παρασταθεί στις δυσκολίες ως λόγος ζωής, λόγος εν πνεύματι ζυμωμένος.

'Αλλωστε, νομίζω, ο πνευματικός λόγος 'οικοδομεί' κάτι μέσα μας. Και καλλιεργεί την ενθάδε βιωτή μας.

Αλλά προσέθεσα κι άλλα, όπως θα είδατε, από κάτω.

Σάς ευχαριστώ και τα εφτά από σας. Εύχαρις, ο ίδιος.