Κυριακή 22 Μαΐου 2022

ποιητική


Πιάσε το ΠΡΕΠΕΙ από το ιώτα και γδάρε το ίσαμε το πί.
Οδυσσέας Ελύτης: Ο μικρός ναυτίλος
«Και με φώς και με θάνατον, 3» *

Την ιθαγένεια των στίχων
απ' την αρχή σού παραχώρησα
σε κάθε σχήμα λόγου μου να κατοικείς
Ελεύθερη να τριγυρνάς μέσα στις λέξεις
να είσαι αυτάρκης μες στη χάρη σου
με λαμπριάτικη χαρά να βγαίνεις απ' το ποίημα.

[...]

Κανόνες να εφεύρω πώς
έτσι που στέκομαι με λέξεις παρά πόδα
ν' αλλάζω τη σειρά στα λόγια σου και να μεταμορφώνω
όσα αθώα από τα χείλη σου γλιστρούν και με καρφώνουν;

*

Κιόλας η στέρηση δείχνει τα σημάδια
σκυφτός στους δρόμους περπατώ

απέναντι και πλάι μονάχα η σκιά μου·
λείπει ο οίστρος η θωριά
η ασημόπετρα
να δοκιμάζω πάνω της τις αντοχές μου.

*

Η διαπίστευσή σου έρωτας αρχαγγελικός
έρωτας πριν την πτώση
με παραμέτρους και τιμές πέρα από τα όρια του μύθου.

Τί κι αν δηλώνω ποιητής,
λέξεις γι' αυτόν τον έρωτα δεν έχω.
Λέξεις άχραντες κι άλλες κρυφές του ονείρου
να πώ αν ήταν προπομποί τα βλέμματα της έκστασης
το ρίγος της μανίας η αρχή και της ανθοφορίας.

*

Λίγο σε ξέρω
ολόκληρη δεν μού αποκαλύφθηκες ποτέ
στις σκοτεινές πλευρές σου μυσταγωγός δεν ήρθα.
Συμπεριφέρομαι όπως το θέλησες
φίλο καλό με λες ή ταπεινό σου δούλο.

*

Δέντρο μαρκαρισμένο για κοπή και ας ανθίζει ακόμη.

Ήμουν λοιπόν στην Τέχνη ένας παρείσακτος
ένας εφήμερος εραστής, αγνοημένος
απόκληρος της ηδονής - ψυχή μες στο σωρό.
Κι αν κάτι με λυπεί είναι γιατί
δεν φάνηκε η φωτιά πιο πέρα απ' την αυλή μου,
στην εκστρατεία μου οι σύντροφοι λιγοστοί
ο μονοσάνδαλος εγώ, στις όχθες του Αχέροντα γυρίζω.


Στέλιος Μαφρέδας, Βήμα πριν (έκδ. Οι εκδόσεις των Φίλων, Αθήνα 2021, σκόρπιοι στίχοι από τις σσ. 29, 31, 33, 34, 39).

*

Γιατί στην τέχνη δεν υπάρχει δημοκρατία·
το πολίτευμα της πόλεως των τεχνών και των ιδεών είναι αριστοκρατικό.
Η δημοκρατία του χρόνου,
δηλαδή η αξίωση ότι στους ποιητές μιας εποχής τούς ανήκει η εποχή τους,
δεν είναι παρά μια ψευδαίσθηση.**

-----
* Το motto από τον ίδιο επιλεγμένο στο πρώτο παράθεμα με τίτλο «Ποιητική 6».
** Η κατακλείδα όμως εκ του Κώστα Βούλγαρη, Η δικιά μας Ελένη. Ψηφίδες και πρόσωπα της σύγχρονης ποίησης (έκδ. Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 2022, σ. 459).


Δεν υπάρχουν σχόλια: