'Οποιος αποκάλεσε, πρώτος, ωραίο φύλο τη γυναίκα, ανεξάρτητα αν είχε απλά σκοπό να την κολακέψει, τής απέδωσε αναμφίβολα μια ακριβή προσωνυμία. Χωρίς να λογαριάσουμε ότι η μορφή της είναι γενικά πιο λεπτή, τα χαρακτηριστικά της πιο εκλεπτυσμένα και απαλά, η φυσιογνωμία της πιο δηλωτική και ελκυστική, όταν είναι ευπροσήγορη, πρόσχαρη ή σκωπτική, χωρίς ακόμη να υπολογίσουμε εκείνη την άδηλη, μαγική δύναμη με την οποία μάς προδιαθέτει ευμενώς απέναντί της, ο χαρακτήρας της έχει ορισμένα ιδιάζοντα γνωρίσματα που τη διαφοροποιούν από τον άνδρα και είναι ευδιάκριτα από τον οιωνό του ωραίου. Για το άρρεν φύλο, θα διεκδικούσαμε την προσηγορία του ευγενούς φύλου, αν δεν ήταν όρος του ευγενούς χαρακτήρα η αποποίηση των τίτλων. Αυτό δεν σημαίνει ότι η γυναίκα στερείται ευγενών ιδιοτήτων και ο άνδρας κάθε είδους ομορφιάς. Οι ιδιότητες αυτές ενυπάρχουν και στα δύο φύλα· στη γυναίκα όμως προάγουν το ωραίο, στον άνδρα το υπέροχο.
Immanuel Kant, Παρατηρήσεις πάνω στο αίσθημα του ωραίου και του υπέροχου, [κεφ. τρίτο: Η διαφορά του ωραίου και του υπέροχου στη σχέση των δύο φύλων], (μτφρ. Χ. Τασάκος, έκδ. Prinda, Αθήνα 2001 (2η), σ. 57).
['Αλλο απόσπασμα από το ίδιο βιβλίο εδωδά].
7 σχόλια:
Δεν ειμαι σίγουρος ότι γνωριζω τις απόψεις του του Καντ περι του κάλλους. Θα συμφωνήσω με ότι οι λέξεις προσδιορίζουν. Πράγματι το ανδικόν κάλλος υπερέχει.
Δεν είμαι σίγουρος οτι γνωρίζω τις απόψεις του Καντ περι του κάλλους. Θα συμφωνήσω με ότι οι λέξεις προσδιορίζουν. Πράγματι το ανδρικό κάλλος υπερέχει.
Θείο τραγί, τί συνιστάς σε περίπτωση συνεχούς προκλητικής και ανόητης φρασεολογίας, όπως η παραπάνω εις διπλούν υπερφίαλη ματαιολογία του ανωνύμου "το ανδρικόν κάλλος υπερέχει";
Να οργιστώ η αναγνώστρια; Να βρίσω; Να αρχίσω να απαριθμώ τις άπειρες αποτυχημένες προσπάθειες του άρρενος φύλου καθώς αντί "κάλλους" κρύβουν έναν κάλο στον εγκέφαλό τους και τα κάναν μαντάρα;
Πες, θείο τραγί, αν είσαι όντως ήρεμο και ήσυχο.
(χώρια που τότε που ήρθε ο θεός να ρωτήσει τί συνέβη ρίξατε σε μας την ευθύνη...μια ζωή αποποίηση ευθυνών είσαστε)
(χώρια που τότε που ήρθε ο θεός να ρωτήσει τί συνέβη ρίξατε σε μας την ευθύνη...μια ζωή αποποίηση ευθυνών είσαστε)
Αχ, μου ξέφυγε, κατά λάθος δημοσίευσα το ίδιο σχόλιο δύο φορές!
Οι αρχαίοι δεν ταύτιζαν το κάλλος με το αγαθό και την αρετη; Μήπως εκεί στηρίζεται ο συλλογισμός του κυρίου αποπάνω. Σου λέει, τι σχέση μπορεί να εχει η αρετή και το αγαθό με τις γυναίκες. Εμένα πάντως δε με νοιάζει. Γυναίκα να ναι...
Εν τω μεταξύ δυό λογάκια άφησα κι εδωδά. Που με καίνε. Ο ίδιος.
Δημοσίευση σχολίου