Η Κνίδια Αφροδίτη απεικονίζει για πρώτη φορά τη θεά του έρωτα και της σεξουαλικής δραστηριότητας ως μια ποθητή γυναίκα, εισάγοντας τον ερωτισμό στη μνημειακή τέχνη.
*
Η ερωτική υποδοχή του αγάλματος [...] συνάγεται με σαφήνεια από τις αφηγήσεις μιας σειράς αρχαίων συγγραφέων. Όπως παραδίδει ο Λουκιανός, το άγαλμα είχε τοποθετηθεί στο κέντρο ενός μονόπτερου ναού (κυκλικός ναός με μια σειρά κιόνων), ώστε να είναι ορατό και από την μπροστινή και από την οπίσθια όψη του. Μάλιστα, αφηγείται ένα περιστατικό, κατά το οποίο ένας άνδρας κρύφτηκε κατά τη διάρκεια μιας νύχτας στο ναό και συνευρέθηκε με το άγαλμα.
*
Ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος αφηγείται πως οι Κώοι, οι οποίοι είχαν παραγγείλει στον Πραξιτέλη ένα άγαλμα της Αφροδίτης, αρνήθηκαν να το παραλάβουν, καθώς η γυμνότητά του θεωρήθηκε απαράδεκτη· έτσι, ζήτησαν από τον καλλιτέχνη να φιλοτεχνήσει ένα άλλο, με τη θεά ντυμένη. Το γυμνό άγαλμα το αγόρασε η Κνίδος και το τοποθέτησε στο τέμενος της Αφροδίτης. Αργότερα, κατά τη βασιλεία του Θεοδοσίου Α΄η Κνίδια Αφροδίτη μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη όπου καταστάφηκε σε πυρκαγιά το 476 μ.Χ.
Η ελληνική τέχνη στα μουσεία του κόσμου. Μουσεία Βατικανού-Καπιτωλίου. Ρώμη (έκδ. Η Καθημερινή, Αθήνα 2010, σσ. 20-21).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου